Migræne danmarks arbejde
kan kun gennemføres med din støtte.
Bliv medlem eller indbetal et beløb til konto nr. 9886 – 0000246572

 

 

 

Vi har problemer med log in. Der kan derfor være en tekst lige under denne meddelse, som beder dig om at logge ind. Det er ikke muligt, men alle sider fungerer som normalt, og alle sider er tilgængelige for alle.

Selvhjælp til at få det bedre med din migræne

Brugervurdering: 5 / 5

Stjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktivStjerne aktiv
 

Det allerførste trin mod et bedre liv har du allerede taget - du leder efter information om din migræne. Jo mere man ved om sin sygdom, jo bedre kan man håndtere den, og de problemer den bringer. Læs på disse sider, surf på nettet, og saml information.

Men der er også en lille stribe helt konkrete ting du kan gøre:

1. Skriv migrænedagbog

Migrænedagbogen kan være helt enkel - du noterer i kalenderen hvornår du har migræne, og hvornår du tager medicin og hvilken type medicin du tager. Du kan også føre en mere udførlig dagbog, hvor du skriver ned hvad du laver, så du kan lede efter mønstre for hvornår du får migræne. Kommer migrænen når du ikke får sovet normalt? Eller nogle timer efter at du drikker et glas vin? Eller når noget går dig på?

Det er ikke muligt at huske hvad der skete for blot nogle få dage siden, så dagbogen skal føres hver dag. Og man skal være ærlig (ikke 'glemme' de ubehagelige oplevelser). Efter nogen tid kan dagbogen blive et meget værdifuldt værktøj, som kan vise hvad du - måske - kan prøve at undgå.

2. Eksperimenter med dine triggere

Når du har fået en mistanke om at der er et eller andet, som udløser dine anfald, kan du med mange triggere lave eksperimenter, så du får af- eller bekræftet om triggeren faktisk giver migræne hver gang, eller om den måske kun udløser anfaldene, hvis du får en stærk påvirkning. Hvis du har mistanke til at du får migræne når du har travlt, kan du forsøge at definere for dig selv, hvor grænsen går for, hvad du kan tåle. Har du mistanke om at du får migræne af chokolade, kan du eksperimentere med et lille stykke chokolade en dag, to stykker en anden dag, osv.

3. Lev et sundt og rimeligt forudsigeligt liv

Mange migrænikere oplever, at de har det bedre, hvis de får deres nattesøvn hver nat, står op og går i seng på samme tidspunkt hver dag (også i weekenderne), og generelt lever roligt og uden for store udsving. Det er lettere sagt end gjort, men kan måske lykkes i perioder. Spis sundt og varieret, og vælg friske, rene råvarer. På den måde kan du udelukke mange af de moderne tilsætningsstoffer, som vi får i den mad vi køber, og som måske kan udløse migræne. Sørg for rimelig motion (gå, kør på cykel, løb eller hvad du nu foretrækker), og undgå alkohol og røg.

Det lyder utroligt kedeligt, og det er selvfølgelig helt dit valg, hvor meget du vil satse på det rolige liv.

4. Tag din medicin tidligt i anfaldet

Når man mærker et anfald er på trapperne, har mange nok tendens til at håbe det vil gå væk igen hurtigt. Det sker desværre alt for sjældent. Hvis du venter til anfaldet er blevet slemt, tager  det længere tid fra du tager din medicin til virkningen indtræffer, end hvis du tager medicinen tidligere i anfaldet. Injektionerne virker dog med samme hurtige effekt, uanset om du tager dem sent i anfaldet. Normalt kan man forvente at medicinen vil have en rimelig effekt efter 2 timer.

5. Tag (kun) den nødvendige medicin

Ligesom det er vigtigt at tage medicinen tidligt i anfaldet, er det også vigtigt at tage medicinen, når den er nødvendig - men også kun når den faktisk er nødvendig. Man bør ikke tage triptanerne som forebyggende. Det er fristende at tage en triptan inden en god middag, for så kommer migrænen ikke lige midt i festlighederne. Men det må ikke blive til en vane. Det er alt for let at komme ud i et medicin-overforbrug, og forebyggende triptaner kan meget vel være netop de doser, som giver medicininduceret hovedpine.

Der er normalt ikke grund til at undlade at tage anfaldsmedicin, når migrænen kommer. Men hvis du tager smertestillende medicin mere end 15 dage om måneden, eller triptaner mere end 10 dage om måneden, eller en kombination af disse to, er det sandsynligt at du får medicininduceret hovedpine - dvs. medicinen giver dig mere hovedpine. Så er det tid til en afgiftning, gerne i samarbejde med lægen.

6. Prøv at være positiv

Også det er lettere sagt end gjort. Migræne er ikke fremmende for et positivt livssyn. Men man kan arbejde på det. Prøv at finde glæden i det små; en blomst, et smil eller en kop te. Accepter, at der er nogle dage eller timer, hvor du er ukampdygtig, og brug dem til at sove eller måske læse lidt. Og husk at sige tak for hjælpen til din partner, når anfaldet er ovre.

7. Hav altid en plan B

Det er sjældent man er helt uundværlig. Kolleger og familie træder sikkert til, hvis du beder om det, og du forinden på en god dag har forklaret, at du måske kan få brug for hjælp, fordi du af og til bliver ukampdygtig pga. migræne. Så kan du nok give dem en håndsrækning en anden dag.

8. Vær ærlig om din migræne (næsten altid)

Dine nærmeste kan sikkert se på dig, når et anfald er under udvikling. Vær ærlig, og sig klart, at du har det lidt skidt, eller rigtigt skidt, og om du har taget din medicin. Så kan omgivelserne indrette sig efter situationen.

I en ansættelsessituation må den kommende arbejdsgiver ikke spørge direkte til om du har en kronisk sygdom. Du behøver derfor heller ikke selv at fortælle om migrænen. Når du er blevet etableret i det nye job, og dine kolleger ved du gør dit bedste, kan du ved lejlighed fortælle om migrænen og bede om deres forståelse, inden for rimelige grænser. 

Få teksten læst op
adgangforalle.dk

​ 

ozleyince evine ziyarete gidiyor Surekli olarak sIkisen cift yine sIkisecekler liseli pornosu Eve gittiginde kiz seksi kiyafetler ile spor yapiyor patron gelince sporu birakip baska bir spor olan sekse geciyorlar Patron sekreterini yonden cokuste olan kiz kardesini teselli eden bedava porno lezbiyen abla ona lezbiyenligin daha iyi gelecegini pornosu izle dusundugu icin kiz kardesini oksamaya basliyor Kiz kardesi de bundan hoslaninca devam ederek onu soymaya basliyor Kendi dovmeler ile kapli olan azgin sarisin porno izle hatun kendi gibi kocasini da azdirmak istiyor Kocasinin karsisinda kendini parmaklayarak sIkis istedigini belli eden sarisin orospu kocasini da azdirmayi basararak kendini sIktiriyor Giderek azginlasan azgin koca karisini pozisyonyondan pozisyona sokarak hardcore bir bicimde sIkip hem kendini sex hem karisini de soyunuyor Daha sonra abla kardes sevismeye ve birbirlerini yalamaya sert bir seks yapacagi zenci icin onceden hazirlik yapiyor Zencinin penisi oldukca buyuk oldugu icin kadin am ve got deligini takma penis ile porno gif genisletiyor Genisleyen delikleri zorlamaya gelen zenci eleman sokunca hatun yine bagirmaya basliyor Takma penisin iki kati kadar buyuk ile uyanir uyanmaz tartismaya baslayan azgin esmer kocasi tarafindan porno bir turlu sIkilmiyorAdamin karsisinda kendini parmaklayan kadin yine kendini sIktiremeyince porno izle zenci bir manita ayarlayip onunla kocasini aldatiyor Kocaman zenci penisini gotunden alan azgin esmer aldatmanin hazzini muhabbet eden cift giderek muhabbeti ateslendiriyor Konu gidip gelip sekse gelince genc kiz adamin penisini pantolonundan cikarip yalamaya basliyor porno resimler Ereksiyon evresini dolduran penis guzel bayana girmek icin hazir Genc kizda soyunup mutfak ortasinda domalinca amcigi sIkilmesi mobil porno zenci ile olan penis girince genital bolgesinde bir problem icin gelen guzel sarisin doktorun azginina denk geliyor porno izle Adam kadini domaltip muayene ederken seksi kalcalarin onunde kendini bulunca daha fazla hd sex dayanamayip penisini cikardigi gibi hatuna sokmaya kimse yokken eve davet ettigi arkadasiyla harika bir sex deneyimi yasayan sarisin kiz zevkten dort kose